top of page

"Det store bildet" - oversikten du trodde du hadde

  • Forfatterens bilde: Hanne Sorteberg
    Hanne Sorteberg
  • 5. nov. 2024
  • 3 min lesing

Oppdatert: 10. nov. 2024

I en verden der vi ofte dykker dypt inn i detaljer, er det lett å glemme verdien av å ta et steg tilbake og se helheten. Det er nettopp dette «det store bildet» gir oss – en visuell oversikt over relasjonene mellom leverandører, kunder, vår egen bedrift og flyten av varer og penger. Men hvorfor er dette viktig, og hvordan kan det bidra til å styrke både bedriften og samarbeidet i teamet?


"det store bildet"
Eksempel på "Det store bildet"

Har du oversikt over bedriften din? Hvilke kundegrupper du har, leverandører og viktigste verdistrømmer? Selvsagt har du det. Men hvis teamet ditt skulle tegne opp en oversikt over bedriftens aktører og leveranser - ville de tegnet det samme? Ville de fått med seg alt - ville de fortapt seg i detaljer?


"Det store bildet" er et så enkelt verktøy at det kan virke banalt, men har stor verdi. Det skaper bevissthet om hva som er bedriftens kontekst og formål, og det er et hjelpemiddel når man skal kommunisere både internt og eksternt. Det tar sjelden mer enn en time å tegne opp, og gir ofte uventede aha-opplevelser og nyttige diskusjoner. Er det noen grunn til å ikke investere litt tid i å tegne opp "det store bildet"? Nei! Så la oss sette i gang..


Hvordan lager vi oversikten?

  1. Samle teamet – Det første steget er å sette seg ned med hele teamet. Ta med folk fra ulike avdelinger slik at alle perspektiver kommer med.

  2. Tegn opp aktører og forbindelser – Start med de viktigste aktørene: kunder, leverandører og partnere.

  3. Relasjoner og flyt – Bruk piler for å indikere hvor varene går, og hvordan pengene flyter gjennom systemet. Dette gjør det visuelt tydelig og lett å følge.

  4. Identifiser risikoer og muligheter – Diskuter om det er noe i bildet som peker på risikoer eller muligheter. Er det noen kritiske forbindelser? Er det uutnyttede aktører som kan gi oss nye muligheter?

  5. Hold det enkelt – Ikke gå for dypt; fokuser på de viktigste relasjonene og prosessene. Dette skal være et verktøy for felles forståelse, ikke en detaljert analyse.

Hva gir denne oversikten oss?

  • Felles fundament: Når alle ser og forstår samme bilde, blir det lettere å justere kursen sammen.

  • Oppdag nye muligheter: Kanskje er det partnere eller segmenter vi kan utvikle videre? Eller kostnader som kan kuttes? Et helhetsperspektiv gjør det enklere å se disse mulighetene.

  • Vurder risikoer: Kanskje avdekker vi svakheter i leverandørkjeden, avhengigheter av spesifikke kunder, eller mulige utfordringer i distribusjonen.


Å ha «det store bildet» som et fundament gir oss ikke bare oversikt – det legger grunnlaget for strategisk utvikling. Når vi starter med en enkel tegning av piler og forbindelser, skaper vi en verdifull ressurs for videre arbeid.


Det store bildet som supplement til forretningsmodellen

En god forretningsmodell beskriver hvordan vi skaper verdi og tjener penger. Men «det store bildet» kompletterer denne modellen ved å gi innsikt i hvordan vi faktisk samhandler med omgivelsene våre. Når disse verktøyene brukes sammen, blir det enklere å bygge en robust og fleksibel virksomhet. Det store bildet kan videreutvikles til et mer omfattende aktørkart/business context diagram, verdikjede- og verdistrøms-kartlegging.


Wai Genetics fikk verdi fra "det store bildet"

Wai Genetics er et svært spennende oppstartsselskap som har utviklet et reagen for genetiske tester. Vi satt oss sammen og tegnet opp det store bildet:


Wai Genetics - det store bildet
Wai Genetics - Det store bildet

Bildet viser de viktigste aktørene: prosentene av kjemisk reagen, transportører, laboratorier, forskere, og sluttbrukere som benytter deres genetiske analyser. De tegnet opp piler som viste flyten av produktet, prøver og data gjennom systemet, og de markerte hvor betalingen gikk og hvilke tjenester som leveres.


Denne øvelsen ga ikke noen store overraskelser eller ny innsikt i seg selv, men gir god oversikt over hva selskapet leverer i dag og mulige utvidelser.


Kåre Johan Teigen, Co-founder og CTO i Wai Genetics:

"I akselerator- og inkubatormiljøer kan ‘det store bildet’ gi en rask og tydelig oversikt over kjerneideen. Verktøyet lar oss spisse ideen til et nivå hvor vi kan ha mer produktive samtaler med veiledere. Det ga oss ikke bare en dypere forståelse av våre avhengigheter og muligheter, men også en konkret og visuell måte å kommunisere vår forretningsmodell til investorer og kunder på."


Dette «store bildet» ble raskt et verktøy Wai Genetics kunne bruke både internt og eksternt for å tydeliggjøre sin posisjon i verdikjeden. Et enkelt og overordnet startpunkt for strategiske beslutninger og kommunikasjon.


Hugo hjelper deg gjerne komme i gang med det store bildet - og viser veien til en skalerbar forretningsmodell - ta kontakt her!


Hva er dine erfaringer med å bruke visuelle oversikter som «det store bildet» i bedriften din? Del gjerne dine tanker i kommentarfeltet!



 
 
 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page